Ovo je jedno od krucijalnih pitanja Beogradske konferencije o Turizmu (BTC – Belgrade Tourism Conference), održanoj 25.02.2017. na Beogradskom sajmu pod sloganom ,,Preduzetništvo u turizmu’’. Organizacija Srbija za mlade je i na ovogodišnjoj konferenciji pomerila standarde kada je o sadržaju i kvalitetu reč.
23.03.2017.
23.03.2017.
Mogu li pojedinci bez institucionalne podrške i jake finansijske pozadine razviti turizam?
Autor: Igor IvaškovićPoučno, zabavno, inspirišuće.
Ovo su tri reči koje mogu sažeti celokupan utisak o događaju. Delegati su mogli da čuju kako se pravilno vodi turistička konsultantska firma, kako YouTube i druge platforme doprinose rastu posećenosti destinacije, kako se hobi može pretvoriti u unosno zanimanje, zašto treba koristiti neiskorišćene tržišne niše i zašto je bitno podsticati mlade ljude da svojim preduzetničkim duhom i energijom doprinose izgradnji brenda destinacije.
KONSALTING U TURIZMU – MOGU LI JA TO?
Predavanje je započeo sada već tradicionalni gost, čuveni profesor iz Velike Britanije, Rob Dejvidson (Rob Davidson), direktor firme MICE Knowledge. U svom izlaganju o stvaranju uspešne konsultantske firme u turizmu, Rob je poručio mladim preduzetnicima da se ne zaleću. Potrebno je prvo krenuti osnovnim koracima, stalno učiti, prihvatati izazove i sticati neophodno iskustvo. Tehnologija je korenito izmenila obrasce ponašanja turista širom sveta, stvaraju se nove potrebe koje tržište mora da zadovolji. Konsalting ume da bude dosta zahtevan i često zamoran, zato što klijentu morate stalno biti na raspolaganju i pomoći mu da usavrši poslovanje. Uprkos tome, Rob tvrdi da je to posao koji je izuzetno zahvalan i ispunjujući, naročito zbog toga što izgrađujete brend. Jedan od Robovih saveta se odnosi na specijalizaciju u određenoj niši, kako biste se bolje profilisali i pozicionirali kod klijenata. Tako se možete fokusirati na kulturni turizam, spa turizam, gastronomski ili konferenciji, u zavisnosti od tražnje na tržištu i vašeg interesovanja i ekspertize.
ZA DOBRE REZULTATE – AUTENTIČNOST, UPORNOST I KREATIVNOST
Drugi deo predavanja je bio posvećen preduzetnicima koji su na dovitljive načine uspeli da steknu pažnju šire publike i uvere turiste i ostale stejkholdere u kvalitet i potencijal svog posla.
Dušan Stojančević (Creative Light Photography) je održao prezentaciju ,,Foto-video preduzetništvo u turizmu’’. Dušan je ujedno i dokaz da i pored raširenosti smartfona i dalje ima posla za stručne i talentovane fotografe. Svojim strpljivim, detaljnim i posvećenim radom, Dušan je stvorio fantastične video snimke, koji odražavaju njegovu iskrenu ljubav prema Beogadu i Srbiji. Zahvaljujući YouTube snimku ,,Jedan dan u Beogradu’’, koji je doživeo ogroman broj pregleda, Dušan je postigao ne samo da bude primećen od strane najvećih medijskih kuća na svetu već i da promoviše Srbiju kao privlačnu turističku destinaciju. Publici se naročito dopao njegov rad sa fotografijama znamenitosti u kapljicama kao i interesantna vest da Beograd, a i Srbija generalno, postaju sve više destinacije za svadbe stranaca.
Ana Novaković i Đorđe Šumanović (Food and culture tour in Belgrade) u svom izlaganju ,,Kako su arhitekta, analitičar životne sredine i filolog nederlandista zakuvali turistički proizvod’’ dokazali da je strast i vizija ono što opredeljuje naš uspeh u poslu, ne nužno ono za šta smo se školovali. Ovi mladi ljudi su pametno iskoristili bogatu gastronomsku ponudu naše prestonice i strateški je brendirali turistima iz inostranstva.
Petar Jovanović, direktor Turističke organizacije opštine Majdanpek, je govoru ,,Kako pokrenuti novi događaj u turizmu’’ ukazao na nepravednu zapostavljenost regiona Istočne Srbije. Međutim, lokacija ne mora da bude prepreka ako imate dobru organizaciju i ljude sa energijom i vizijom. Petar je naveo da su mladi tinejdžeri i studenti itekako sposobni da organizuju turističke događaje koji dovode do posećenosti i promocije destinacije. Petar je jedan od glavnih organizatora Danube Fun Fest-a, zabavne manifestacije u Donjem Milanovcu koja iz godine privlači sve veći broj posetilaca iz zemlje i inostranstva.
Kako do novca za turistički projekat? Milan Stojković, osnivač i direktor firme Tourism management and consulting je iz ličnog iskustva naveo kako je tekao njegov razvojni put. Milan je jedan od pionira destinacijskog turizma u Boru, i takođe vodi sajt Turizam i putovanja, gde ljudima pruža konkretne savete u pogledu razvoja turizma i obilaska destinacija. Prošavši trnovit put, ovaj mladi preduzetnik poručuje da i u najvećim trenucima očaja treba ustati i naći način da ostvarite svoj cilj.
Kako unovčiti strast? Na ovo pitanje je odgovorio Jovan Kocmanović, koji je stekao popularnost nudeći turistima mogućnost da iz njegovog brodića obiđu Golubačku tvrđavu. Istoričar po struci, Jovan je napustio Beograd zbog ljubavi prema Đerdapskoj klisuri. Turistički vodiči mogu dosta naučiti od Jovana, s obzirom da nastoji da uloži maksimum pozitivne energije u svaku turu. Jedna od tajni njegovog zanata je i sposobnost da i o najobičnijem rečnom kamenu ispriča zanimljivu priču, koja se prosto ureže u pamćenje.
Gradimir Spasojević, Centar Evolvere, prikazao je kako vinski podrumi mogu biti deo kreiranja i razvoja turističkog proizvoda Srbije.
IGNORISANJE, PODSMEH, SARADNJA ... USPEH
Konačno, treći deo je bio posvećen izlaganju Brazilca Tjaga Fehejre (Thiago Ferreira), osnivač bloga ,,Dobrodošli u Srbiju’’ (Bem-vindo a Servia) i Petra Slavkovića, osnivača Srbije za mlade. Simpatični Tjago je publiku na tečnom srpskom oduševio svojom iskrenom željom da promoviše Srbiju, njenu kulturu i bogatu tradiciju, turistima iz Brazila. U svom izlaganju ,,Od podsmeha do divljenja’’ Tjago je pomenuo kako je u početku nailazio na skepsu i ismevanje ali je ubrzo zadobio poverenje ljudi tako da turistima iz Brazila ponosno priča o znamenostima Beograda i drugih krajeva Srbije.
Završnu reč je imao Petar Slavković, jedan od organizatora BTC, koji je želeo da na ilustrativan način prikaže 10 prepreka u preduzetničkom putu do uspeha. Kada planirate svoj projekat, imaćete teškoće da ubedite ljude u potencijal i isplativost toga ali treba se uvek rukovoditi tzv. ,,plavim okeanom’’ tj. Neiskorišćenom tržišnom prilikom. Ukoliko doživljavate podsmeh, to je prvi znak da ste uspeli da steknete pažnju i da predstavljate moguću pretnju konkurenciji. Treba biti uporan, izdržljiv, rizikovati kad je potrebno i stalno iskorišćavati šansu.