U peridu od 5. do 7. jula 2013. godine održan je događaj pod nazivom "Niš4Youth" (Niš za mlade) u organizaciji udruženja Srbija za mlade. Niš4Youth se sastojao iz nekoliko segmenata aktivnosti (edukativni, informatini, zabavni) u kojima su učestvovali studenti pretežno turističkih usmerenja, ali i drugi kojima je omladinski turizam sfera interesovanja.

13.08.2013.
U peridu od 5. do 7. jula 2013. godine održan je događaj pod nazivom "Niš4Youth" (Niš za mlade) u organizaciji udruženja Srbija za mlade. Niš4Youth se sastojao iz nekoliko segmenata aktivnosti (edukativni, informatini, zabavni) u kojima su učestvovali studenti pretežno turističkih usmerenja, ali i drugi kojima je omladinski turizam sfera interesovanja.

nis za mlade


U prelepom ambijentu Niške tvrđave, tačnije u Paviljonu (Galeriji) održana je konferencija o omladinskom turizmu i njegovim potencijalima za razvoj u Srbiji, a odmah nakon konferencije usledila je radionica i interaktivni rad studenata koji su razmenjujući ideje izneli svoja mišljenja i predloge po sesijama i različitim temama, a vezana za unapređenje omladinskog turizma u Srbiji.


Konferencijski deo Niš4Youth događaja otvorio je gospodin Uroš Parlić, direktor Turističke organizacije grada Niša, koji je ukratko predstavio turistički potencijal gada Niša sa posebnim osvrtom na jubilej koji se ove godine obeležava u ovom gradu - proslava 1700 godina od donošenja Milanskog edikta, doumenta koji je doneo car Konstantin, a kojim je prestao progon hrišćana dug 300 godina. Jelena Todorović iz TON-a je detaljnije prestavila turističku ponudu Niša i okoline koji, kako smo se i sami uverili, ima itekako šta da ponudi mladim ljudima.

 
Sledeći predavač bio je Petar Slavković, predsednik udruženja Srbija za mlade, koji je govorio o trendovima na omladinskom turističkom tržištu, potencijalima rasta i efektima koji OT ostvaruje na ekonomije širom sveta. Zanimljiv podatak koji se mogao čuti jeste da omladinsko turističko tržište čini jednu petinu ukupnog turističkog prometa u svetu ili 173 milijarde dolara, a naglašena je potreba da se što više stejkoldera okrene privlačenju mladih turista iz sveta.

nis za mlade

Nakon Petra, takođe iz udruženja Srbija za mlade, Darko Gavrilović  predstavio je najnovije trendove o upotrebi mobilnih aplikacija u turizmu, kao i android aplikaciju Srbija za mlade, prvi interaktivni turistički vodič na pametnim telefonima koji obuhvata celokupnu turističku ponudu Srbije, koja je na Beogradskom sajmu turizma dobila posebno priznanje kao jedan od najboljih projekata u 2012. godini u kategoriji tehnološke inovacije.


Lana Gunjić, predstavnik udruženja "Mladi za turizam", predstavila je aktivnosti ovog udruženja na polju razvoja turizma u Srbiji, kao i izazove sa kojima se oni susreću u nastojanju da unaprede turizam Srbije.

Thiago Ferreira, student iz Brazila, koji se preselio u Srbiju 2012. godine iz ljubavi prema studentkinji iz Beograda, Jeleni Reljić, i koji je toliko zavoleo Srbiju da je pokrenuo blog na portugalskom jeziku Bem vido a Servie (Dobrodošli u Srbiju), pričao je o svom doživljaju Srbije, njenim atrakcijama iz ugla stranca kao i motivaciji i razlozima zašto mladi ljudi treba da putuju Srbijom.
Njegova prezentacija nosila je zanimljiv naziv "Otkud ti u Srbiji".


Poseldnju prezentaciju, ali ne najmanje bitnu, održao je Milan Stojković iz Bora, takođe bloger (blog Turizam i putovanja), ali i mladi pofesor u srednjoj turističkoj školi u Boru. Pored predstavljanja svog bloga koji vodi, pričao je o projektu Descover South East Serbia (veb portal) koji je pokrenuo u nameri da unapredi online prisustvo nosioca turističke ponude iz jugoistočne Srbije. Takođe, deo svoje prezentacije posvetio je potrebnim znanjima koja treba da poseduju studenti turizma nakon završenih fakulteta, kao i o potrebi inoviranja nastavnih programa i proaktivnosti, kako u obrazovanju i poslu, tako i u životu.


Nakon konferencije usledila je radionica u okviru koje su se studenti podelili u timove i razmenjivali ideje na zadate teme:

1) Top 10 destinacija za mlade u Srbiji

2) Aninmacije koje nedostaju destinacijama Srbije

3) City break u Srbiji

4) Događaji za mlade

5) Kreiranje novih turističkih proizvoda

6) Zašto mladi ne putuju Srbijom



Treći i posledji deo edukativnog dela događaja uključio je kreiranje vikend ture po Srbiji prilagođene mladim ljudima gde je svaki tim imao zadatak da napravi vikend turu prilagođenu ovom segmentu, sa idejom da se najbolja i najkretivnija tura realizuje.


Informativni deo projekta uključio je upoznavanje učesnika sa atrakcijama Niša i okoline iz ugla mladih niških gritera, volonterskog servisa kakav postoji u razvijenim metropolama u svetu. Učesnici su se podelili u manje grupe i svaka grupa je imala svog gritera sa kojim je obišla najznačajnije znamenitosti: Nišku tvrđavu, Kazandžijsko sokače, spomenik Konstantnu, Narodni muzej (koji se može pohvaliti uvođenjem qr kodova za pametne telefone koji vode do linkova na kojim su detaljnije objašnjeni eksponati), džamiju, ulicu Kneza Miloša, spomenika Stevanu Sremcu i Kalči (Ivkova slava)...Provobitno je posećena Đavolja varoš, lokalitet sa veoma zanimljivom pričom o nastanku zemljanih stubova i starim rudnicima u kojim su rude kopali Sasi, a poslednjeg dana posetila se Ćele kula i Čegar, dva  spomenika koja svedoče o hrabrosti Stevana Sinđelića i njegove vojske u borbi protiv Turaka, ali i o svireposti turiskih vojskoviđa. Sve u svemu, kulturno-storijska zaostavština ovog dela Srbije veoma je bogata i obavezno  posetite navedene lokalitete kada vam se ukaže prilika.

Stigli smo i do zabavnog segmenta, a kojim se Niš itekako može pohvaliti. Reklo bi se da je epicentar noćnog života grada Niša na Niškoj tvrđavi - preko dana kafići poređani jedan do drugog uveče se pretvaraju u klubove na otvorenom (Kapija, Saloon, Klinika...) Muzika je raznovrsna tako da može podmiriti raznovrne ukuse (rok, elektronska, house, narodna...). U blizini tvrđave nalazi se nekoliko kafana u kojima se može upoznati pravi boemski duh Niša i zaigrati neko od njihovih tradicionalnih kola. Mi smo bili u Nišlijskoj mehani, sve preporuke... Tokom naše posete, u blizini Niša, tačnije na Kameničkom Visu se održavao tradicionalni festival elektronske muzike pod nazivom Bekstvo u prirodu u organizaciji udruženja Bauk. Dva stejdža, mnoštvo ljudi, sred šume i žurka do sitnih sati. Bilo je malih problema oko dolaska do mesta održavanja festivala, ali uzimajući u obzir lokaciju i nadmorsku visinu održavanja festivala, logistika im se i ne može toliko zameriti. Opšti utisak svih učenika bio je da Niš itekako ima bogat i raznovrsan noćni život, sa umerenim cenama, mnoštvom mladih ljudi kao i velikim potencijalom da privuče veći broj mladih turista.

Niš4Youth je deo polugodišnjeg projkta promocije i razvoja omladinskog turizma Srbije podržanog od strane Ministarstva finansija i privrede RS, a podršku organizaciji pružila je Turistička organizacija Srbije, Turistička organizacija Niša, udruženje Mladi za turizam i Smart Grupa.